Refund Policy

Permohonan untuk Pemulangan barang dan wang (“Refund” and “Return”)

Tertakluk pada terma dan syarat di dalam polisi permulangan ini, Buyer mungkin akan memohon untuk pemulangan barang atau wang bagi Buyeran yang telah dibuat berdasarkan tarikh luput J Niaga Shop.

Jaminan J Niaga Shop adalah salah satu service yang kami tawarkan bila terdapat permintaan dari pengguna. Pengguna mungkin akan berhadapan dengan situasi konflik dalam urus niaga. Jadi pengguna boleh berkomunikasi sesame Seller dan Buyer bagi menyelesaikan perbezaan pendapat atau mendapatkan khidmat bantuan penasihat undang-undang untuk membantu dalam menyelesaikan konflik urusniaga, semasa atau selepas Jaminan J Niaga Shop tamat tempohnya

1. Permohonan pemulangan barang

Buyer boleh memohon pemulangan wang dan/atau barang mengikut terma dan syarat seperti yang termaktub dibawah.:

Permohonan dari Buyer hendaklah dihantar melalui laman web J Niaga.

J Niaga Shop akan menyiasat dan memproses setiap permohonan Buyer mengikut “case-by-case” dan akan memaklumkan kepada Buyer mengenai status permohonan sama ada Berjaya atau sebaliknya. 

Di bawah situasi yang mana pihak Buyer telah mengambil tindakan undang-undang terhadap Seller, Seller hendaklah memaklumkan notifikasi rasmi dari pihak berkuasa kepada J Niaga Shop bagi membolehkan J Niaga Shop menyekat proses keseluruhan transaksi sehingga resolusi bagi urusan yang tersebut diberitahu secara formal. J Niaga Shop akan menentukan dan memaklumkan kepada Buyer dan Seller sama ada transaksi urusniaga ini boleh diteruskan atau tidak. 

2. Hak Seorang Seller

Apabila J Niaga Shop menerima permohonan pemulangan barang atau wang dari Buyer, J Niaga Shop akan memaklumkan kepada Seller dalam notifikasi bertulis. Seller hendaklah membalas permohonan Buyer melalui langkah-langkah yang telah dimaklumkan oleh J Niaga Shop melalui notifikasi bertulis tersebut. Seller hendaklah membalas respond dari J Niaga Shop mengikut masa yang telah ditetapkan seperti yang termaktub didalam notifikasi bertulis. Sekiranya J Niaga Shop tidak mendapat apa-apa respon/maklumbalas dari Seller, J Niaga Shop akan bertindak meluluskan permohonan pemulangan wang atau barang Buyer tanpa memberitahu Seller. J Niaga Shop juga akan menyiasat setiap maklumbalas/ respon dari Seller mengikut “case-by-case” dan akan memaklumkan kepada Seller mengenai status maklumbalas sama ada Berjaya atau sebaliknya. 

3. Keadaan barang yang hendak dipulangkan

Bagi mengecapi pengalaman tanpa masalah apabila berhadapan dengan situasi pemulangan barang, Buyer hendaklah memastikan barang termasuklah apa-apa “complimentary” seperti aksesori-aksesori yang diterima bersama barang, perlulah dipulangkan secara lengkap kepada Seller seperti mana yang telah dihantar. Kami mengesyorkan agar Buyer mengambil gambar barang tersebut sebelum menghantar semula kepada Seller. 

4.Tanggungjawab kepada Kos atau Fee Produk/ Barang Yang dipulangkan

  1. Di bawah situasi yang merupakan kesilapan dari Seller (contoh; barang rosak (faulty), atau salah dalam menghantar produk/ barang, maka Seller akan bertanggungjawab membayar kos penghantaran
  2. Di bawah situasi dimana Buyer telah berubah fikiran, Buyer hendaklah mendapatkan kebenaran Seller sebelum memulangkan barang dan kos penghantaran pemulangan barang tersebut akan ditanggung sepenuhnya oleh Buyer
  3. Di bawah situasi dimana kedua-dua Buyer dan Seller tidak bersetuju mengenai syarat siapa yang sepatutnya membayar kos penghantaran semula, J Niaga Shop akan membuat keputusan muktamad siapakah yang akan bertanggungjawab bagi membayar kos penghantaran semula.

5. Pemulangan Semula/”Refunds”

Buyer hanya akan mendapat pemulangan semula/ “Refunds” apabila J Niaga Shop telah menerima kepastian dari Seller yang Seller telah menerima semula barang yang telah dihantar oleh Buyer. Sekiranya J Niaga Shop tidak mendapat maklumbalas dari Seller mengikut masa yang telah ditetapkan, J Niaga Shop akan membuat tindakan memulangkan semula / “Refunds” tanpa sebarang notis kepada Seller. Pemulangan semula/ “Refunds” akan dibuat kepada Kad Kredit/ Debit Buyer atau kepada akaun bank yang telah didaftarkan oleh Buyer. 

6. Komunikasi Antara Buyer dan Seller 

J Niaga Shop menggalakkan pengguna berkomunikasi antara satu sama lain apabila berlaku sebarang masalah yang berkaitan dengan urusniaga antara Buyer dan Seller. Oleh kerana J Niaga Shop adalah platform bagi pengguna menjalankan urusniaga, Buyer sepatutnya menghubungi Seller secara langsung berkaitan tentang masalah urusniaga atau Buyeran barangan.

Every great purchase starts here!